Drømmer du om at blive selvstændig gulvsliber eller gulvlægger, behøver det ikke at blive ved drømmen. Hver dag er der nye firmaer, der springer frem, også inden for netop denne branche. Og hvis de kan – hvorfor kan du så ikke også lave dit eget firma?
Nemt at oprette dit eget firma
Helt praktisk er det meget nemt at oprette eget firma. Du skal dog lige finde ud af, hvilken type virksomhed du vil lave. Hvis du gerne vil lave et APS eller et AS, skal du have penge klar til at stifte virksomheden.
Er du mere til at lave en enkeltmandsvirksomhed, kræver det ikke nogen startkapital, og du kan bare gå på nettet og ansøge om et CVR nummer. Det tager ikke meget mere end et par minutter, og så kan du ellers have registreret din første virksomhed.
Lån penge til udstyret
Du skal jo også have fat i noget udstyr, så du kan udføre dit arbejde. Som gulvsliber skal du have nogle maskiner, der kan klare det for dig. Hvis du ikke har råd til at lægge ud for maskinerne selv, kan du enten vælge at låne penge til at købe dem, eller du kan vælge at lease eller leje maskinerne til at starte med.
Når du så tjener flere og flere penge, kan du investere i mere udstyr. Du kan også låne flere penge, hvis du på et tidspunkt har udsigt til at udvide forretningen.
Husk at lave et budget for dit nye firma
Og så er det naturligvis vigtigt at få lavet et realistisk budget for dit firma, så du ved, hvor mange penge du skal hente ind hver måned, før at din forretning kan løbe rundt. Det er hamrende vigtigt at have styr på firmaets økonomi, så hent eventuelt professionel hjælp udefra, hvis det ikke er din stærke side.
Og så kan du ellers hurtigt være klar til at få dine første kunder. Og laver du et godt stykke arbejde for dem, er der gode chancer for, at de vil anbefale dig til deres venner og bekendte, hvilket virkelig kan få din forretning til at køre.
Husk forsikringer, løn og husleje
Som professionel forretning har du en række faste månedlige udgifter, som du bestemt ikke må glemme, når du lægger et budget. Foruden maskiner, skal der jo også bruges penge på lønninger, forsikringer og husleje, bare for at tage nogle af punkterne.
Det kan også være, du har brug for at lease eller købe en firmabil, hvor udstyret kan være i. Det koster også. Og så er der alt det faste som el, vand og varme samt kontorfaciliteter, som du sikkert også får brug for. Alt dette skal du huske at have med, når du laver budget.
Skriv et svar